28.11.23

Εισαγωγική Επιμόρφωση του προγράμματος «Ενεργώ για τον Πλανήτη» 24-26 Νοεμβρίου 2023

Η ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ,ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΟΤΗΤΑΣ  

 

Στις 24-26 Νοεμβρίου 2023 πραγματοποιήθηκε στο ξενοδοχείο The Stanley, στην Αθήνα, η Εισαγωγική Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ενεργώ για τον Πλανήτη». Το πρόγραμμα εισηγείται σε μαθητές και μαθήτριες της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης το θέμα της κλιματικής αλλαγής, με την οπτική των φυσικών επιστημών και της πολιτότητας, αξιοποιώντας την τεχνολογία και το Διαδίκτυο των Πραγμάτων (IoT) και αναπτύσσοντας πρακτικές της «επιστήμης των πολιτών».

Το πρόγραμμα «Ενεργώ για τον Πλανήτη» σχεδιάστηκε και υλοποιείται από το Ίδρυμα Λαμπράκη, στο πλαίσιο των δράσεων της Πρωτοβουλίας ‘21, με χρηματοδότηση από το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, το Ίδρυμα Αθηνάς Ι. Μαρτίνου και την Accenture Greece.

Η Πρωτοβουλία ‘21 συγκροτήθηκε με αφορμή́την επέτειο των 200 ετών από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης και είναι το αποτέλεσμα της συστηματικής συνεργασίας κοινωφελών, πολιτιστικών και επιστημονικών ιδρυμάτων της χώρας και της Εθνικής Τράπεζας. Συνεχίζει τη δραστηριότητά της με έμφαση σε δράσεις στο πεδίο της Κλιματικής Αλλαγής και του Περιβάλλοντος.

Στο πλαίσιο αυτό, το πρόγραμμα «Ενεργώ για τον Πλανήτη» έχει ως στόχο οι μαθητές καιμαθήτριες από το νηπιαγωγείο έως το λύκειο να ερευνήσουν και να ενημερωθούν αναλυτικότερα για την κλιματική αλλαγή, τις αιτίες και τις συνέπειές της σε διάφορους τομείς της ζωής, τόσο σε παγκόσμιο, όσο και σε εθνικό, αλλά και τοπικό επίπεδο. Επιπλέον, τα παιδιά και οι νέες/οι με ανακαλυπτικές επιστημονικές προσεγγίσεις ενημερώνονται για τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να δραστηριοποιηθούμε για τον μετριασμό της ραγδαία εξελισσόμενης κατάστασης ή την προσαρμογή για τη διαχείρισή της. Καταγράφουν τις διεθνείς, ευρωπαϊκές και εθνικές πολιτικές δεσμεύσεις και οδηγίες σχετικά με την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και προτείνουν λύσεις ξεκινώντας από τη δική τους καθημερινότητα στο σχολείο, το σπίτι, την κοινότητα κ.λπ. Κάνουν συγκεκριμένες, ρεαλιστικές και υλοποιήσιμες προτάσεις και δημιουργούν σχέδια δράσης, αξιοποιώντας την τεχνογνωσία ειδικών επιστημόνων και κοινωνικών εταίρων που μπορούν να τους/τις βοηθήσουν σε αυτήν την κατεύθυνση. Στη συνέχεια καλούν ομάδες-στόχου (π.χ. συμμαθητές, νέους/νέες του νομού, οικογένειες, επιχειρήσεις, την κοινή γνώμη, τοπικές αρχές, την κυβέρνηση) σε δράση. Το σχέδιό τους περιλαμβάνει ξεκάθαρους στόχους, βηματισμούς, και πρόβλεψη για την μέτρηση αντικτύπου της πρωτοβουλίας τους, με την ολοκλήρωση της οποίας θα κάνουν αξιολόγηση του αποτελέσματος.

Κατά την τρέχουσα πιλοτική φάση υλοποίησης του προγράμματος, συμμετέχουν συνολικά 28 σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και 110 εκπαιδευτικοί διαφόρων ειδικοτήτων από 16 νομούς της χώρας. Οι συμμετέχοντες και συμμετέχουσες στοπρόγραμμα εκπαιδευτικοί λαμβάνουν έναν ειδικά διαμορφωμένο Οδηγό για την/τον Εκπαιδευτικό, που περιλαμβάνει προτάσεις βιωματικών, μαθητοκεντρικών και ομαδοσυνεργατικών δραστηριοτήτων προς υλοποίηση με τα παιδιά. Στη συνέχεια επιμορφώνονται διά ζώσης και εξ αποστάσεως στην αξιοποίησή του, και παράλληλα υποστηρίζονται συμβουλευτικά σε όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς από τη Συντονίστρια ή τον Συντονιστή τους. Κάθε συμμετέχουσα στο πρόγραμμα σχολική μονάδα λαμβάνει ένα Climate Toolkit με εξοπλισμό STEM μετεωρολογικών μετρήσεων και ρομποτικής, τα οποία αξιοποιεί βάσει των προτάσεων του Οδηγού.

Στη διάρκεια του επιμορφωτικού τριήμερου η κ. Βιβή Ανθοπούλου, Γενική Διευθύντρια του Ιδρύματος Λαμπράκη, η οποία εμπνεύστηκε και σχεδίασε το πρόγραμμα, παρουσίασε το περιεχόμενο, τη δομή και τη μεθοδολογία του «Ενεργώ για τον Πλανήτη», ενώ ο κ. Αθανάσιος Κατσής, τ. Πρύτανης του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Καθηγητής Στατιστικής στην Εκπαιδευτική Έρευνα, παρουσίασε τη μεθοδολογία της εξωτερικής αξιολόγησης του προγράμματος, η οποία προβλέπει μετρήσεις στα παιδιά πριν την έναρξη του προγράμματος και μετά την ολοκλήρωσή του. Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους και με πολύ ενδιαφέρουσες τοποθετήσεις ο κ. Ιωάννης Μάνος, Συντονιστής της Πρωτοβουλίας ‘21, Σύμβουλος της Εθνικής Τράπεζας, η κ. Εύα Λιανού, Γενική Διευθύντρια του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση, η κ. Βάλια Φράγκου, Εκτελεστική Διευθύντρια του Ιδρύματος Αθηνάς Ι. Μαρτίνου, ο κ. Αγαμέμνων Κακανέλης, Managing Director της Accenture Greece και ο κ. Πέτρος Αγγελόπουλος, Περιφερειακός Διευθυντής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ιονίων Νήσων. Οι 125 εκπαιδευτικοί, Συντονιστές και Συντονίστριες του προγράμματος, 40 από τις/τους οποίες/ους συμμετείχαν εξ αποστάσεως, ενημερώθηκαν με επιστημονικά τεκμήρια για την κλιματική αλλαγή, τις αιτίες και τις συνέπειές της και μπαίνοντας σε ρόλο μαθητή/μαθήτριας συμμετείχαν σε βιωματικές δραστηριότητες. Παράλληλα, εκπαιδεύτηκαν στην αξιοποίηση του τεχνολογικού εξοπλισμού που έλαβαν.

Στο τέλος ενός εντατικού τριήμερου η κυρίαρχη αίσθηση στην κατάμεστη αίθουσα τηςολομέλειας ήταν η αισιοδοξία για μαθητές και μαθήτριες με ενισχυμένες ικανότητες κατανόησης και αξιοποίησης των φυσικών επιστημών και της τεχνολογίας, με μεγαλύτερη γνώση για την κλιματική αλλαγή, αίσθημα ευθύνης και διάθεση ανάληψης δράσης που δημιουργεί θετικό αντίκτυπο για την επιβίωση του πλανήτη

 

 

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Πρωτοβουλία 21
E info@protovoulia21.gr